Fabrikken blev grundlagt den 1. september 1928 af
blikkenslager A. Siegumfeldt i en villakælder i
Vanløse. I 1930 modtog man Industrirådets højeste præmie
og diplom for bliklegetøjet Tekno Ingeniørsæt. I
1932 flyttede fabrikken til en lejet fabriksbygning på
Tranevej i Københavns Nordvestkvarter, men denne bygning
blev hurtigt for lille, og i 1935 flyttede fabrikken til en
nyopført fabriksbygning på Rentemestervej med 600 kvadratmeter
etageareal. Produktion og efterspørgsel voksede stadig.
2.verdenskrig
I 1940 kom der forbud mod brug af hvidblik, som var den
vigtigste råvare til de store Falck-blikbiler. Forbuddet blev først
ophævet i 1952. Man gik derfor i gang med at fremstille mindre, sprøjtestøbte bilmodeller i skala 1:43.
Råvaren til disse modeller var en zink-legering, et materiale som var tilgængeligt
under hele krigen. Metal-sprøjtestøbning var helt ukendt i Danmark
på dette tidspunkt, og man måtte selv fremstille det nødvendige
værktøj og maskiner.
Efterkrigstiden
Efter krigen blev det igen tilladt at bygge, og man byggede til
på Rentemestervej og der blev desuden bygget en fabrik for
trælegetøj i Frederikssund. Der var ca. 200 ansatte. Eksport til
Sverige og Norge kom i gang; en del af produktionen til
det norske marked foregik i Norge.
Efterhånden kom der også en eksport i gang til USA, England,
Tyskland, Holland og flere andre lande. På højdepunktet nåede
produktionen op på 1 million modelbiler om året, hvoraf omkring 2/3
gik til eksport. Det var et meget højt tal, også sammenlignet med
internationale konkurrenter som Dinky, Corgi, Solido m.fl.
kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Tekno